Matbloggstoppen

söndag 14 augusti 2011

Rabarberbullar, Äppelbullar


Nu hittade jag ett par rabarber så här i slutet på säsong och visste inte riktigt vad jag skulle göra med dom. Jag gjorde en rabarber kompott och beslöt mig för att använda det i bullar. Dom blev ju helt fantastiska. Degen räckte även till ett par bullar med äppelmos :-)

Fördeg
375 gr Vetemjöl special från Saltå kvarn
25 gr strösocker
2,5 dl mjölk
50 gr jäst

Väg upp mjöl och socker, rör ut jästen i mjölken och jobba ihop det gärna i en maskin knåda på låg hastighet i 10 minuter, låt degen jäsa i 30 minuter.

Rabarberkompott:
5-6st rabarber som jag delar i mindre delar och kokar tillsammans med ca 1dl vatten, 2dl strösocker och 1msk vaniljsocker. Låt svalna.

Huvuddeg.

Fördegen
60 gr. strösocker
10 gr salt
4 st äggulor
2 dl mjölk
500 gr vetemjöl special från Saltå kvarn
125 gr rumsvarmt smör
1 msk malen kardemumma

Blanda fördegen med resten av ingredienserna utom smöret., knåda på låg hastighet i 5 minuter tillsätt smöret i små bitar och låt det blandas in lite i taget. Knåda i ytterligare 10 minuter, häll ut sen ut degen på bänken och täck med handduk och låt jäsa i 30 minuter.
Av denna deg så kan du göra vad du vill, gott som släta bullar eller som här fylla dom släta bullarna med fruktkompott/mos. Eller vaniljkräm.
Rulla runda bullar ca 25st och låt jäsa på plåt 45min.

Använd sedan en sprits med tyll för att fylla bullarna med rabarber kompott eller mos. Pensla bullarna med ägg och pudra över florsocker. Grädda i ugnen 220 grader i ca 6 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar